Leg die telefoon eens neer …
01-06-2018, Auteur: ROB

Al jaren weten we dat we beetje bij beetje meer verslaafd raken aan onze mobiele telefoon of tablet. De makers van apps weten als geen ander hoe gebruikers te verleiden zijn om steeds weer naar het scherm te kijken. De aanduidingen van nieuwe meldingen en het openen van de app maken stofjes vrij die vergelijkbaar zijn aan het nuttigen van genotsmiddelen. Bedrijven zoals Facebook en YouTube zijn prima in staat gebleken om gedragsverslaving aan te wakkeren.

Sinds een paar jaar zijn de schermen ook zo goed geworden en het aanbod aan content zo groot, dat voor je het weet je van filmpje naar filmpje surft of een hele serie zit te bekijken. Uit recent onderzoek blijkt dat 29% van de jongeren zichzelf herkent als min of meer verslaafd aan de mobiele telefoon. De Nederlandse filosoof en publicist van het boek “Kleine filosofie van de digitale onthouding”, Hans Schnitzler, onderzoekt de effecten van digitale geheelonthouding. Als experiment sluit wekelijks een nieuwe groep jongeren zich af van alle digitale communicatie. Vrijwel zonder uitzondering ervaren de proefpersonen dat ze beter slapen, beter concentreren en vaker op tijd komen op afspraken. Het zelfvertrouwen groeit en er is zelfs een gevoel van bevrijding.

Zoals met alle nieuwe technologieën zijn er diverse doemscenario’s denkbaar. Ook bij het begin van email waren er diverse zorgen. Uiteindelijk is email een goede vervanger van de oude post gebleken en worden we niet helemaal meer overspoelt door spam. De digitale verslaving is een gedragsverslaving en dus ook te wijzigen. Immers helemaal de telefoon in de ban te doen is niet echt een oplossing. Hoe maak je smartphone- en tabletgebruik beheersbaar? Een paar tips.

1. Zet berichtgeving van de meeste apps uit. Minder berichtjes en bolletjes in het beeldscherm zorgen dat je minder geneigd bent om steeds apps te openen.
2. Een open deur, maar zet minder apps op je telefoon of tablet.
3. Gratis apps hebben heel veel verleiders in gebouwd. Het verdienmodel is immers dat je naar andere bronnen moet gaan. Koop een advertentieloge versie als het mogelijk is.
4. Zorg dat je niet getagged kan worden in de diverse apps. Je krijgt minder berichten en jouw profiel wordt minder vaak gebruikt door adverteerders.
5. Luister muziek of lees e-books op hardware die daarvoor is gemaakt. Wanneer je op je smartphone of tablet ebooks leest of muziek luistert, is de kans groot dat je steeds afgeleid wordt door apps die om je aandacht vragen.
6. Leg je telefoon weg voor je gaat slapen. Het is bewezen dat je beter slaapt als je een dik uur voor het slapen niet meer digitaal afgeleid wordt.
7. Spreek voor jezelf een tijdstip af waarop je jouw telefoon of tablet opbergt en laat deze ook bijkomen aan de laders. Jou digitale maatje en jij hebben dan samen een uurtje rust.

Gun jezelf en jouw telefoon een moment rust. Leg 'm weg op onze draadloze lader of in één van de Kangaroo organizers met USB lader.